Wykład pn. „Problem dzieci z zespołem FAS” dla tarnobrzeskich nauczycieli
Dnia 17 maraca w Tarnobrzeskim Domu Kultury odbyło się szczególne spotkanie, bo dotyczyło problemu zaburzenia pojawiającego się u dzieci jako rezultatu spożywania przez ciężarną matkę alkoholu. Głównym punktem spotkania był wykład zatytułowany „Problem dzieci z zespołem FAS”, który skierowany został do wszystkich nauczycieli. Wykład wygłoszony został przez dr n. med. Małgorzatę Klecką, specjalistka diagnostyki FAS/FASD, prekursorkę badań nad FAS w Polsce, psychoterapeutkę rodzinna oraz terapeutkę traumy.
Dr Małgorzata Klecka do Tarnobrzega przybyła na zaproszenie Wydziału Edukacji, Promocji i Kultury Urzędu Miasta Tarnobrzega i Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
- Przed rokiem dr Klecka, autorytet w dziedzinie diagnostyki FAS, prowadziła już w Tarnobrzegu dwudniowe wykłady z warsztatami adresowane jednak tylko do dyrektorów szkół, pedagogów i psychologów placówek oświatowych oraz pracowników tarnobrzeskiej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Tym razem poszerzyliśmy listę odbiorców i wykład kierujemy do wszystkich nauczycieli szkół w Tarnobrzegu, zarówno publicznych, jak i niepublicznych - mówi Jolanta Kociuba, naczelnik Wydziału Edukacji, Promocji i Kultury Urzędu Miasta Tarnobrzega.
*FAS (płodowy zespół alkoholowy - zaburzenia pojawiające się u dzieci jako rezultat spożywania przez ciężarną matkę alkoholu).
*dr n. med. Małgorzata Klecka - absolwentka Studiów Doktoranckich (Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach Wydział Lekarski), psychoterapeutka rodzinna (podejście zintegrowane: psychoterapia psychodynamiczna, terapia somatyczna i neurorozwojowa), specjalista diagnostyki FAS/FASD (Płodowy Zespół Alkoholowy/Spektrum Poalkoholowych Wrodzonych Zaburzeń Rozwojowych). Terapeutka traumy – podejście psychofizjologiczne w nurcie SE (Somatic Experiencing – Doświadczenie Somatyczne). Prekursorka badań nad FAS w Polsce, współredaktorka polskiej wersji Kwestionariusza Waszyngtońskiego do diagnostyki FAS. Ma wieloletnie doświadczenie w pracy z rodzinami adopcyjnymi i zastępczymi oraz dziećmi/młodzieżą po doświadczeniu traumy relacyjnej i z zaburzeniami neurorozwojowymi. Pracuje także z osobami po traumach związanych z urazami fizycznymi, wypadkami, katastrofami, poważnymi operacjami, utratą bliskiej osoby, doświadczeniem przemocy fizycznej i emocjonalnej.